MOTHERBOARD

قیمت 10.50.000 تومان

3

قیمت 2.350.000 تومان

2

قیمت 2.480.000 تومان

1

قیمت 8.70.000 تومان

01

CPU

قیمت 6.35.000 تومان

7

قیمت 8.40.000 تومان

2

قیمت 1.670.000

04

قیمت 2.950.000 تومان

03

RAM

قیمت 85000 تومان

4

قیمت 1.580.000 تومان

3

قیمت 40.50.000 تومان

2

قیمت 3.450.000 تومان

1

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ معیارهای مهم انتخاب قطعات کامپیوتر کدامند؟

اگر در فکر این هستید که یک پی سی(PC) جدید برای خود دست و پا کنید و یا افراد خانوداده و دوستان این درخواست را از شما دارند،شاید سوالی که برایتان مطرح شود این باشد که چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ باید به شما بگوییم که اصلا نگران نباشید.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : فضای ذخیره سازی

سیستم عامل و همه فایل های شما در فضای ذخیره سازی داخلی در کامپیوترتان قرار می گیرند. در حال حاضر این فضاها به دو دسته عمده تقسیم می شوند: دیسک های سخت یا همان هارد دیسک ها و SSDها. اگر از نظر مالی در مضیقه هستید گزینه مناسب برای شما هارد دیسک ها هستند که به ازای پول یکسان فضای بیشتری در احتیارتان می گذارند.

هارد دیسک ها یک قسمت کوچک متحرک دارند که اطلاعات را از روی دیسک دوار می خواند و به خاطر همین عامل فیزیکی، سرعت خوانش در آنها نسبت به SSDها با محدودیت بیشتری مواجه است.

البته گاهی برای رفع این عیب آن قدر هزینه بالاتر می رود که از خیر استفاده از SSDها می گذرید. در واقع SSDها متشکل از حافظه های فلش هستند که سرعت به مراتب بالاتری نسبت به دیسک های سخت دارند.
شاید انتخاب بهتر استفاده از هر دوی اینها در کنار هم است؛ یک SSD با ظرفیت کمتر مثلاً ۶۴ گیگابایت برای نصب سیستم عامل تا سرعت عمل بالا رود و یک هارد دیسک با ظرفیت بالا به منظور ذخیره انواع فایل های اسنادی مثل عکس، فیلم و موسیقی.

برای هارد دیسک پیشنهاد ما انتخاب از بین محصولات Seagate و Western Digital است در حالی که SSDهای سامسونگ، توشیبا، OCZ، کینگ استون، Crucial و اینتل در بین باقی بهترند.

حتماً مطمئن شوید هارد دیسکی که تهیه می کنید سرعت ۷۲۰۰ دور بر دقیقه و بافر حداقل ۶۴ مگابایتی داشته باشد، همچنین از درگاه SATA با سرعت ۶ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند. در مورد SSD هم دقت کنید جزء حافظه های فلش MLC باشد.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : واحد پردازش مرکزی

واحد پردازنده مرکزی که به آن سی پی یو (CPU) هم می گویند در هر دقیقه صدها هزار خط دستور را پردازش می کند و به عبارتی در نقش مغز رایانه است. پردازنده یکی از گران ترین قطعات رایانه است، با این حال نکاتی هست که قبل از خرید خوب است از آنها مطلع باشید.
دو شرکت AMD و Intel پردازنده هایی با تنوع گسترده عرضه می کنند که هر یک نقاط ضعف و قوت خود را دارد. با پیشرفت های اخیر اینتل و جلو افتادن آن از نظر فناوری، پردازنده های اینتلی اندکی بهتر از AMD عمل می کنند ولی در عوض قیمت پردازنده های AMD ارزان تر است.
البته این را هم مد نظر قرار دهید که موضوع قیمت در کشور ما به دلیل توزیع از طریق واسطه ها چندان تابع ضوابط جهانی نیست و گاهی شما پردازنده های خوب اینتل را به قیمتی پایین تر از AMD پیدا می کنید، لذا دقت مضاعفی هنگام انتخاب داشته باشید.

حالا با این اوصاف بهترین پردازنده کدام است؟ جواب ساده است: بستگی به نوع کار شما و پولی که حاضر به پرداخت آن هستید دارد. در حالت کلی ما توصیه می کنیم به سراغ پردازنده های اینتل بروید؛ هر چند برند پردازنده تمام ماجرا نیست.

پردازنده ها با تعداد هسته های مختلف و بسامد کاری متفاوت عرضه می شوند. شاید فکر کنید بسامد کلاک بالاتر به معنای عملکرد بهتر خواهد بود در صورتی که لزوماً این گونه نیست.
به جز این مورد هر چند ۴ هسته به طور کل و با معماری و بسامد مشابه عملکری بهتر از دو هسته دارد اما این به معنای استفاده عملی آن نیست؛ چرا که در نهایت این نرم افزارها هستند که باید قدرت سخت افزار را شکوفا کنند و عموم نرم افزارها خیلی در این زمینه بهینه عمل نمی کنند؛ در واقع در بیشتر موارد پردازنده های با ۸ هسته یا بیشتر کار خاصی از پیش نمی برند.
تازه فقط همین ها نیست؛ زمان عرضه پردازنده هم بسی مهم است. یک پردازنده ۴ هسته ای که تولید سال پیش است عموماً از فناوری قدیمی تری بهره می برد که این موضوع به شدت در عملکرد دستگاه موثر است.
حتماً می دانید که مثلاً پردازنده های نسل چهارم اینتل که با نام هاسول می شناسیم شان از آیوی بریج ها در مصرف و قدرت عملکرد بهتری دارند؛ پس قبل از خرید پردازنده یک نفس عمیق و یک لیوان آب قند سر بکشید تا فشار کم نیاورید.
هنوز تمام نشده، عامل دیگر Cache است خصوصاً L3 Cache که به ذخیره داده های موقت مورد نیاز پردازنده می پردازد. این عامل هر چه بیشتر باشد بهتر است، پردازنده های سطح پایین ۳ یا ۴ مگابایت کش دارند در صورتی که اگر کمی سر کیسه را شل کنید می توانید پردازنده هایی با کش ۶ یا ۸ مگابایت هم تهیه کنید.
توصیه می کنیم به سراغ پردازنده هایی بروید که یا کاملاً به روز باشند یا به آن نزدیک. البته در نظر بگیرید که سرعت و هسته بیشتر به معنی پول، گرما و مصرف برق بیشتر است. در ضمن یک پردازنده ۴ هسته ای جدید از پس جدیدترین بازی های رایانه ای بر می آید، پس بی جهت هزینه اضافی نکنید.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : برد اصلی (Motherboard)

اگر پردازنده، مغز رایانه باشد برد اصلی دل و روان آن است. همه قطعات در نهایت به این برد وصل می شوند و دستورات از طریق آن به هر قسمت منتقل می شود.

وقع انتخاب یک مادر بورد، قوانینی هست که باید رعایت شوند: درگاه ها، اسلات ها، اندازه و  سازگاری با انواع سوکت ها.

قبل از انتخاب مادر بورد باید تصمیم بگیرید که پردازنده را از اینتل می خواهید بخرید یا از AMD؛ چون هر یک مادر بورد مخصوص خود را دارند. بعد از آن باید مطمئن شوید ابعاد آن به کیس مد نظر شما بخورد.
مادر بوردهای دسکتاپ در انواع اندازه ها عرضه می شوند که محبوب ترین آنها Mini ITX, Micro ATX, ATX و Extended ATX است. هر کدام مزایای خود را دارند برای مثال مادر برد بزرگ Extended ATX تعداد بیشتری سوکت و درگاه به نسبت Mini ITX دارد.
ایسوس، MSI، گیگابایت، AsRock و EVGA از جمله برندهای مشهور مادر برد هستند.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : کارت گرافیک

دومین قطعه گران در فهرست خرید شما واحد پردازش گرافیک یا GPU است. کارت های گرافیک در شکاف PCI موجود روی برد اصلی قرار می گیرند. موقع خرید گرافیک سه گزینه پیش رو دارید: NVIDIA, AMD یا گرافیک داخلی.
هم NVIDIA و هم AMD کارت های گرافیک خوبی داشته و در مقایسه با گرافیک داخلی اینتل مزایا و معایبی دارند.

اگر پردازنده سطح بالایی خریده اید احتمالاً گرافیک داخلی دارد مثل HD Graphics اینتل و Radeon HD پردازنده های AMD. این گرافیک ها جواب کارهای عادی و روزمره را به خوبی می دهند ولی مسلماً نباید از آنها انتظار یک کارت گرافیک قدرتمند و جداگانه را داشت.

این طور نیست که NVIDIA یا AMD برتری محضی نسبت به هم داشته باشند و باید به نسبت قیمت، مدل به مدل مقایسه انجام شود.
GPUها با مقدار رم های متفاوت مثل ۱GB, 2GB, 3GB و ۶GB عرضه می شوند. البته رم بیشتر، به تنهایی دخلی به قوت گرافیک ندارد و باید عوامل دیگری را هم مد نظر قرار داد. همچنین متوجه باشید که استفاده از پردازنده AMD اجباری را برای خرید گرافیک AMD تحمیل نمی کند. EVGA, Sapphire, MSI و ایسوس از جمله سازندگان مطرح کارت های گرافیک هستند.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : رم

رم یا همان حافظه با دسترسی تصادفی در هنگام اجرای برنامه ها نقش خود را ایفا می کند و برای اجرای همزمان برنامه های بیشتر نیاز به رم بیشتری دارید. رم هم مستقیماً در اسلات مخصوص خود روی مادر برد قرار می گیرد و در سرعت های ۱۳۳۳ مگاهرتز، ۱۶۰۰ مگاهرتز و ۲۴۰۰ مگاهرتز یافت می شود.
مادر بردها هر کدام تعداد متفاوتی اسلات رم دارند پس قبل از خرید رم حواس تان به این موضوع باشد و متوجه باشید که چه تعداد رم تهیه می کنید.
تفاوت عملکرد بین سرعت های مختلف رم مثلاً ۱۳۳۳ مگاهرتز یا ۱۶۰۰ مگاهرتز ناچیز است و حتی در صورت افزایش آن به ۲۴۰۰ مگاهرتز تنها چیزی حدود ۴ در صد بهبود می یابد که با توجه به قیمت بالای آن چندان منطقی به نظر نمی رسد.
امروزه بیشتر بازی ها به ۸ گیگابایت رم نیاز دارند پس ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت می تواند نیاز شما را تا مدت زیادی رفع کند. همچنین دقت کنید رمی که تهیه می کنید از نوع DDR3 باشد. Corsair, Mushkin, Kingston, Crucial و G.Skill از جمله نام های بزرگ در صنعت رم کامپیوتر هستند.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : منبع تغذیه

منبع تغذیه همان طور که از نامش بر می آید تامین کننده برق برای قطعات مختلف رایانه است. اغلب به دلیل ناآگاهی از این قسمت سر سری می گذرند در صورتی که ما تاکید می کنیم این قطعه از مهم ترین قطعات یک رایانه رومیزی است و سعی کنید بودجه خوبی برای آن اختصاص دهید.
انواع ماژولار و غیر ماژولار منبع تغذیه وجود دارد. کابل های منابع تغذیه ماژولار قابل جدا شدن هستند و می توانید متناسب با نیازتان از کابل ها استفاده کنید؛ اما کابل های یک منبع تغذیه غیر ماژولار به آن متصل است و ناچارید فکری به حال کابل های اضافی بکنید.

همان طور که لابد حدس زده اید مدل های ماژولار گران تر هستند اما به نظر ما هزینه اضافی برای آن ارزش دارد. مسئله مهم دیگر به جز مقدار وات منبع تغذیه که باید آن را خودتان محاسبه کنید عامل بهره وری منبع است. مقادیری مثل ۸۰ PLUS و ۸۵ PLUS یا برچسب های برنزی، نقره ای و طلایی به بهره وری آن منبع تغذیه دلالت دارند.

Seasonic, XFX, Antec, OCZ, Corsair و Enermax از جمله برندهای معتبر سازنده منبع تغذیه هستند.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : درایو نوری

هر چند امروزه با گسترش نفوذ حفظه های فلش و اینترنت استفاده از این درایوها خیلی کم شده اما از آن جا که در این مورد فضای اشغال شده مطرح نیست اگر مشکل مالی ندارید حیف است کیس خود را بدون یک درایو نوری ببندید.

در ضمن اگر تصمیم به این کار گرفتید بد نیست روی درایوهای بلو ری هم فکر کنید که از دیسک های بلو ری گرفته تا سی دی های قدیمی را بتواند بخواند.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : کارت بی سیم

بته کمتر کسی رایانه رومیزی خود را مدام جا به جا می کند فلذا عموماً همان ورودی LAN برای اتصال به شبکه کفایت می کند؛ اما اگر امکان کابل کشی ندارید باید روی خرید یک کارت بی سیم فکر کنید. البته دانگل های USB بی سیم هم گزینه های بدی نیستند.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : کیس

کیس ها که در حکم اسکلت رایانه ها هستند در ابعاد، اندازه و رنگ های متنوعی یافت می شوند. توصیه می کنیم با توجه به سیستم خود اندازه آن را انتخاب کنید و توجه داشته باشید گردش هوا در کیس به خوبی جریان داشته باشد.

همان طور که در بالا گفتیم یکی از عوامل موثر برای کیس قطعات انتخابی شما به خصوص برد اصلی است. بسته به این که اندازه مادر بردتان چه قدر است نسبت به تهیه کیس اقدام کنید.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : فن خنک کننده

یشتر کیس ها لااقل یک فن در جلو یا عقب خود دارند ولی اگر فکر می کنید آن چه هست مکفی نیست با توجه با اندازه های در نظر گرفته شده در کیس، فن های اضافی را بخرید.

بسیار دقت کنید با نصب بیش از حد و غیر اصولی فن، مسیر عبور هوا را مسدود ننمایید. به علاوه بد نیست به عوض کردن فن اصلی پردازنده با یک فن خوب و کم صدا هم فکر کنید.

چگونه یک کامپیوتر خوب بخریم؟ : سیستم عامل

هر چه تا اینجا بر شمردیم بدون سیستم عامل جز چند قطعه بی کاره چیزی نیستند. برای شما دو انتخاب کلی وجود دارد، یکی سیستم عامل های مایکروسافت حالا ویندوز ۷ یا ۸ و یا سیستم عامل جدید و قدرتمند ویندوز ۱۰ و دیگر سیستم عامل های گنو/لینوکسی یا در واقع یکی از توزیع های رایگان گنو/لینوکس.
خدمات کامپیوتر در کرج
Open chat
1
چطور میتونم کمکتون کنم
سلام
چطور میتونم کمکتون کنم؟
گروه فنی مهندسی لاله